uppdateras med ojämna mellanrum

16 april 2008

Nytt tema

Vilka fula teman man kunde välja mellan. Vi kör på det här ett tag.

Appropå web - när vi ändå är inne på ämnet - så ramlade jag över detta idag på freshmeat. Jag har ju en domän och hyr plats på ett webhotell, men jag har ännu inga idéer på vad jag ska ha där.

Med Wt kan jag använda mitt favoritspråk (C++) att göra siten i... Frågan är bara vad jag ska hitta på.

  • Ett familjealbum?

  • Blog?

  • Egna open source projekt?

  • Kollaborationsverktyg för släkt/familj?


Lutar åt det sista alternativet. Det får bli ett klotterplank för de i släkten som vill vara med, exempelvis kalender med allas födelsedagar (själv är jag urusel på att komma ihåg sådant). Med en gemensam kalender skulle man kunna bjuda in folk på kalas. Inköpslistor online vore kanske en bra grej, det och TODO-listor t ex.

Då kan frun i familjen (det är oftast dom) göra en inköpslista på webben och sedan kan herrn med sin GPRS-mobil surfa till sidan direkt från livsmedelsbutiken han ska handla på och får en enkel lista med kryssrutor presenterad som går att bocka för när man lagt varan i varukorgen.

Och kanske ha en koppling till en online receptdatabas som genererar färdiga inköpslistor. Då kan man tänka sig att man genererar en inköpslista för 1-2 veckor och programmet tar hänsyn till att det blir bra mat. Att det blir en varierad kost som är hälsosam. Allt automatiserat, eller varför inte passa på att beställa maten direkt från Matservice? Det enda man som användare behöver göra är att OK:a att ordern går iväg.

Då slipper man tänka på vad man ska äta för mat varje dag, jag tror också att skräpmatsintaget kommer minska med råge.

Dock kvarstår två inte så triviala saker:

  1. Hur ska jag allokera tid för ett sådant projekt på fritiden?

  2. Vem fan ska laga maten?

1 kommentar:

halfbreed sa...

"herrn med sin GPRS-mobil "...I rest my case.../kyrkråttan

Om mig

Sundsvall, Sweden