uppdateras med ojämna mellanrum

12 februari 2008

Nya E4 väster om Övre Bredsand! Skrytbygge!


Nu har Vägverket kommit på att eventuellt dra den nya E4:an väster om Övre Bredsand. Efter att ha deltagit på upplysningsmötet så är jag fortfarande förbryllad. En stor anledning till den alternativa dragningen är nämligen denna, "Tänk vilken fin entré till Sundsvall det skulle bli, med havet som utsikt och vyn över Sundsvall". Jisses, det luktar minst sagt skrytbygge. Och kostnaden? 80 miljoner extra kostar denna lilla detour. Vidare så förmodar jag att redan befintliga undersökningar måste invalideras och göras om från scratch. Jag bara gissar.

Den gamla E4:an kommer att ligga kvar orörd, däremot kommer det att tillkomma en extra tågbana. Så, mer buller där med andra ord, och mer buller från skogen väst om Övre Bredsand.

Här min lista över negativa punkter med den alternativa "Västliga" dragningen.

  • 80 miljoner i extra kostnader

  • Längre vägsträcka för trafiken

  • Högre stigning än den östliga planen

  • Rekreationsområdet förstörs

  • Stockviks skidförening måste upphöra sin verksamhet

  • De boende blir inringade av TVÅ bullerkällor istället för en


Är det ekonomiskt försvarbart? Jag menar, den gamla idén om att dra den nya E4:an parallellt med den gamla är enligt min mening inte alls tokig. Där är redan miljön förstörd. Och boende längs den gamla planeringen har varit varse i över 15 år om att ett vägbygge legat i planeringen.
Dessutom bör tilläggas att bullret kommer att bli mindre än vad det är i dagsläget med den östliga dragningen. Det talas om nivåer på 55 dba, men detta är ett medelvärde, medelvärden spelar ingen roll i ett sånt här sammanhang, det är peakarna som de boende kommer att störa sig på. När öststatslastbilen dundrar förbi i 110 fullastad med krimskrams.

Till de boende på Övre Bredsand; Det är dags att mobilisera oss!

Inga kommentarer:

Om mig

Sundsvall, Sweden