uppdateras med ojämna mellanrum

27 januari 2011

Kapitalförsäkring



(Emil från i somras på bröllopsfest. Bilden har ingenting med inlägget att göra)

Titeln på detta inlägg kan låta väldigt mossig men ha tålamod med mig. Jag har ikväll varit på kundträff med Avanza på Knaust där tre representanter inspirerade till ett bättre och smartare sparande.

Jag har på skoj handlat lite med aktier på OMX Stockholm sedan 2005 där jag var som mest aktiv 2006, sedan har jag bara sporadiskt sett över mitt innehav och gjort några småköp efter köprekommendationer från di.se och placera.nu. Om jag nu ser tillbaka historiskt så ligger jag nog efter index vilket fick mig att anmäla mig till kvällens kundträff. Jag tänkte nämligen satsa på fonder istället eftersom jag inte själv har tiden att se över mina aktier.

Men det som fick mitt intresse denna kväll var kapitalförsäkringar. När man har ett vanligt aktie/fondkonto så skattar man 30% av vinsten men på ett kapitalförsäkringskonto så skattar du i snitt 1% (0.75% för 2010) på innehavet istället, om du har någorlunda koll så kanske avkastningen hamnar på mellan 5 och 10% vilket skulle vara gynnsamt rent skattemässigt, men det bästa med en kapitalförsäkring är att skatten räknas ut 31/12 varje år, så om du säljer hela ditt innehav i slutet på december och lämnar kvar 1000:- (vilket är minimigränsen) och sedan köper tillbaka dina aktier och fonder eller vad du nu har i din portfölj 1/1 nästkommande år så slipper du skatten!

Ett räkneexempel:

Ett aktiekonto på 100.000:- och 10% avkastning ger 10.000:- i vinst men 3000:- går bort i skatt så kvar blir bara 107.000:-.

Om du istället haft ett kapitalförsäkringskonto på 100.000:- och 10% avkastning vilket blir 110.000 * (1 - 0.0075) = 109.175:-, dvs en skatt på 825:-

Summa summarum hade du sparat 2175:- på att ha pengarna i en kapitalförsäkring! Men! Om du sålt hela ditt innehav skulle du alltså kunna minimera skatten på 825:- till 7 kronor 0ch 50 öre!

Om nu inte börsen svänger allt för mycket den 1/1 skulle balansen bli 109.992,50:-

Den stora nackdelen är förstås att förluster inte är avdragsgilla i kapitalförsäkringen. Men jag är obotlig optimist, och man kan ju satsa i "Bear"-instrument.

2 kommentarer:

marie sa...

Men du är för härlig.. vilken uträkning. :)
Kram

Anonym sa...

...:o /Andra syrran

Om mig

Sundsvall, Sweden