uppdateras med ojämna mellanrum

20 januari 2008

Snippet igen

Här kommer en liten snippet x86 asm igen. Denna gång är det ett dword som skall konverteras till en ASCII binärsträng. Kan komma till hands om man ska inspektera PCI config space (!"#%¤#"%!&/) t ex.

dword_to_binary_str:
mov ebx, [value]
lea edi, [str]
mov ecx, 32
.next_bit:
rcl ebx, 1 ; skifta in nästa bit i carryflaggan
xor eax, eax ; här är själva tricket:
adc eax, 30h ; addera ASCII '0' med carryflaggan
stosb
loop .next_bit
ret

Jippii, måndag imorgon!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar se mig själv som rätt allmänbildad, men detta var rena rappakaljan för mig (även om jag anar att det rör sig om dataprog.).

Det påminner om när man var Grängesarbetare och satt med andra från samma ställe ibland "vanligt folk".

"Bluss", "häng", "släpp" och "kattskallar" betyder nämligen inte det man tror.

Bluss: När gas bildas i ugnen så att motståndet ökar. Detta leds ut med trästörar.

Häng: Ojämnheter i anoden som måste bilas bort.

Släpp: Delar av anoden som lossnat och som måste "fiskas upp".

Kattskallar: Ett storleksbenämning på kolbitar.

F.ö. så är jag övertygad om att uttrycket "hjärnsläpp" kommer ifrån Gränges/Kubal.

Om inte annat så är det många, speciellt ibland cheferna, som lider av det...

mlk sa...

Hehe :) Ja, jag brukar läsa "Kubalarens" blogg där dessa ord ofta nämns.

Det verkar vara en faschinerande arbetsplats, jag gillar fabriker. Morfar brukade ta med mig som grabb och visa Östrand. Det var otroligt häftigt för en sjuåring.

Om mig

Sundsvall, Sweden