uppdateras med ojämna mellanrum

27 april 2008

Tre cylindrar

Bilen började gå konstigt igår. Det låter precis som att den går på tre cylindrar. Väldigt störigt.

Så som jag ser det är det antingen:
  • Dåligt tändstift
  • Dålig tändspole
Fyra nya tändstift går på 271:- på Mekonomen, och tändspole kostar 753:- st.
Börjar med att byta ut det billigaste först. Nya tändstift är den säkert i behov av ändå. Frågan är bara om Renault har tänkt att mannen på gatan ska kunna göra ett sådant ingrepp, dagens bilar är ju allt annat än lättmekade med plastkåpor över alla motordelar...

Fast nu när jag tänker på det, bilen går liksom på alla fyra ibland (iaf det lilla jag kört den sedan den började gå konstigt), och tändstiftets funktion borde väl vara atomär? Antingen funkar det eller så funkar det inte. Men å andra sidan, vad vet jag om tändstift och motorer i övrigt? (haha)

Jag och Emil ska nu åka till Biltema och köpa tändstift...

Inga kommentarer:

Om mig

Sundsvall, Sweden